diumenge, 24 d’agost del 2003

PIC DE COMAPEDROSA I PIC DE BAIAU

Escrit per Jordi Juvanteny

Comapedrosa (2946 metros)

Ruta circular que puja al Comapedrosa, el cim més alt d'Andorra. Sortint d'Arinsal pujarem per la vall del riu Coma Pedrosa, refugi de Coma Pedrosa i estany negre. Després de fer el cim del Coma Pedrosa (2.943 metres) farem el Pic de Baiau (2.886 metres), baixarem al coll de Baiau i d'aquí continuarem el descens fins als estanys de Baiau (2.517 metres). Des dels estanys pujarem a la collada dels estanys forcats (2.743 metres) entre la Roca Entrevessada (2.927 metres) i el Pic de Medacorba (2.913 metres). Des de la collada baixarem fins al refugi del Pla de l'Estany (2.050 metres) i després ja baixada final fins a Arinsal. Ruta circular molt maca, poc freqüentada, sobretot la baixada, però una mica dura ja que són 13 km i uns 1.800 metres de desnivell. Es tarda unes 7 hores i mitja a fer la volta.

Aparcament d'Arinsal - 1.540 metres
Aparcament d'Arinsal - 1.540 metres - 7h 15'

Desnivell: 1.800 metres
Distància: 13 km

A Arinsal, després d'atrevassar un túnel, es deixa el cotxe a l'aparcament a una alçada d'uns 1.540 metres. Des de aquí ja es veu el Coma Pedrosa i no sembla pas que sigui el sostre d'Andorra, més tard, un cop ti enfiles ja veus que és realment un tros de muntanya. El camí comença seguint les marques del GR 11, s'atravessa una tanca i més amunt s'arriba a una bifurcació, agafarem el camí de l'esquerra ja que per el de la dreta és per on baixarem d'aquí a unes hores. El camí es va enfilant pel mig del bosc fins a arribar al collet del Coma Pedrosa just a sota del refugi que porta el mateix nom. Continuem seguint les marques del GR fins a les canyorques, aquí canviem de direcció i ens encarem a l'estany negre. Sempre seguint les marques del GR. No cal arribar fins l'estany negre, una mica abans deixerem el GR per girar a la dreta i enfilar-nos a la cresta del Coma Pedrosa. El camí està molt bne indicat en tot moment, ja sigui per les marques del GR, com per rètols i marques de pintura grogues. La cresta del Coma Pedrosa no té cap dificultat però és interminable i fa molts pre-pics abans no arribes al sostre d'Andorra. Un cop al cim la vista és molt bona i tens tot Andorra als teus peus, i al nord-oest, tens la Pica d'Estats (3.143 metres) sostre de Catalunya.

Baixem fins la collada del malshiverns, des de aquí és pot baixar directament fins al refugi del Pla de l'Estany, però nosaltres escollim pujar el pic de Baiau i després baixar cap a la Portella de Baiau i d'aquí cap als estanys de Baiau. Des de el cim del Pic de Baiau tens la mateixa vista que des de el Coma Pedrosa però a més veus els estanys de Baiau. Si no és vol abixar als estanys de Baiau, es pot baixar per la collada dels malshiverns i t'estelvies uns 250 metres de desnivell positiu i algunes horetes.

La baixada de la Portella de Baiau fins als Estanys de Baiau és molt pronunciada. És una tartera molt descomposta que rellisca un pèl i molt inclinada. Aquí tornem agafar el GR 11 i ja anem seguint les fites fins als estanys. Un cop al estanys ens trobem en el punt més allunyat de la ruta a només 3 km del refugi de Vallferrera (el de la Pica d'Estats). Es pot contemplar tot el circ de Baiau amb el Pic de Santfonts al mig. Ara em de remuntar uns 250 metres de desnivell fins a la collada dels estanys forcats. Des de aquí tenim una vista del Coma Pedrosa molt més abrubte que la que teniem desde Arinsal. Estem entre els pics de Roca Entrevessada i de Medacorba, tots dos de mes de 2.900 metres d'alçada. Ara ja s'ha acabat tot el desnivell de pujada però encara queda un bon tros de baixada. Primer arribem al refugi no guardat del Pla de l'Estany, i més aball arribem a la bifurcació que ja fa moltes hores haviem torbat. A partí d'aquí és l'únic lloc en tota la ruta que es repeteix camí. Ja només ens queda arribar a l'aparcament d'Arinsal.

Mercè, "Flors", Francesc, Edu, Gordillo, Pep, Jordi, Marc, Arnau, Gerard i Samuel