diumenge, 21 de juny del 2015

TORRENEULES PER TREGURÀ


Ahir quan em vaig ficar al llit anava donant voltes amb el Torreneules. Des del primer cop que hi vaig pujar ja han passat més de 12 anys (bé 12 i una setmana!) i tot i que hi he pujat algun altre cop ara feia temps que no hi anava. De totes maneres avui tinc dinar de Sant Lluís, així que anava buscant dins el cap per on pujaria més bé i més depressa, tenint en compte el temps que tenia. Tampoc em volia llevar massa d'hora així que vaig estar una estona donant-li voltes, fins que al final vaig pensar que el millor seria fer-ho per Tregurà. No sé si vaig triar aquest recorregut perquè em semblava el més ràpid o perquè era el més exòtic...Torreneules per Tregurà? Dubto que sigui ni el primer, ni el segon itinerari que et vingui al cap quan algú et diu Torreneules!!!


Deixo el cotxe doncs a la pista de Tregurà, just a la cota 1950, punt de partida típic pel Balandrau, pel Tres Pics o el Fontlletera. També pel Torreneules! Vaig sol i per feina, tot el que puc. En mitja hora ja sóc dalt del coll, on estan muntant l'avituallament de la cursa entrevalls que fan avui mateix de Queralbs a Setcases. Em miro el Torreneules i el veig lluny. El vull pujar per la carena directe des del refugi de Coma de Vaca i després baixar per darrera i tornar per la vall del Freser. Arribar fins aquí dalt ha estat ràpid i fàcil...ara quan em tiri de cap cap a Coma de Vaca per tornar s'ha de pujar sí o sí!!! Res, pensaments els justos i avall!!! No tan ràpid com a l'hivern esquiant, aquesta baixada però és un vist i no vist! Faig petar la xerrada amb un home que vol pujar al Balandrau...ja ens tornarem a trobar. Entro al refugi un moment a demanar ben bé d'on surt el camí de la carena ja que avui no estic per investigar gaire. M'ho indica molt amablament, engego calderes i amunt!!!

Caminar, grimpar, caminar fins a sortir a dalt de la carena, on hi ha un petit tram de cresta un xic aèria però molt estètica!!! Ja només em queda la pujada final. Em miro de reüll el Balandrau i no em quadra...si el Balandrau fa poc menys de 2600 i el Torreneules poc més de 2700, encara em falta per arribar dalt! Moments d'ànim i de desànim però sempre amunt. Al final veig ja el cim, gas i un xic abans de les 11 ja sóc dalt!!! Dues hores des del cotxe, bé no estic gaire en forma però com diu un que prou admiro "sóc un paio que faig el que puc". Dubto si esmorzar o no...He sortit amb motxilla petita, però amb un polar, un paravent, uns guants, un barret, un litro d'aigua, mig de gatorade, un entrepà dels de sempre i una galeta de xocolata...bé, que com a trail-runner no vaig gaire a la moda... Pel que fa a l'esmorzar, de fet, l'he anat posposant ja que camino més bé amb la panxa buida...de fet ara penso que el posposaré fins que torni a ser al refugi de Coma de Vaca.

Baixo fins al coll on em topo un grup de quatre que puja al Torreneules. Els faig i em fan una foto, sort i bona jornada i jo de dret avall cap a la vall del Freser! Entre trotar, córrer i caminar, a dos de dotze ja estic esmorzant al refugi Manelic...em sembla que a dinar a casa ja hi seré, no cal córrer tant...Amb la panxa plena travesso el riu i quan començo a pujar em topo amb l'home que baixa del Balandrau i amb qui he coincidit al matí. Fem petar una mica la xerrada i resulta que no som pas de gaire lluny un de l'altra, amics comuns i anem xerrant. Ell sí que ha estat un bon trail-runner...ara passeja però té un bon passat! Ens desitgem bon dia i bona sort als Carros que farà la setmana vienent amb família. A mi aquesta paradeta m'ha anat de cine... bé no és que arribi gens fresc dalt del coll, però sense haver fet aquesta parada hauria arribat dalt fent el cuc...Una mica just d'aigua arribo...en part perquè m'ha fet mandra omplir al rierol mentre pujava i arrossegar-la...però en arribar dalt i veure l'avituallament...no puc estar-me de demanar un got d'aigua...merci!!!

El dia s'ha anat tapant...calculo que a la una ja seré al cotxe. Baixo trotant una estona i després caminant, tampoc cal cremar l'últim cartutx...millor sempre reservar alguna cosa. Finalment arribo altra cop a 1950...en total 4 hores inclòs parades i esmorzar...mirat al mapa m'han sortit uns +1600 directes (restant cotes) i uns 18 km fent línies rectes...em pregunto si la jugada m'ha sortit bé, o per Queralbs i la central de Daió hauria estat més curt i ràpid...bé però no més exòtic!!!


Samuel